De förlorade citaten

Sommaren 2008 avslöjades en av spelhistoriens mest häpnadsväckande skandaler – att äventyrsspelet ”Limbo of the lost” nästan enbart bestod av grafik stulen från en mängd andra titlar. Två år senare gav sig Fienden ut på jakt efter de tre männen bakom stölden, och upptäckte en ännu mer häpnadsväckande historia. En om krossade drömmar, avslitna vänskapsband och oerhörda svek.

Detta kan ni läsa allt om i Fienden nummer ett. Och när ni har gjort det kan ni läsa följande blogginlägg, som samlar några av citaten och bilderna som aldrig trycktes.

Laurence Francis om…

…hur svårt Steve Bovis hade att realisera karaktärsbeskrivningarna:
– Jag skrev ju manuset, och ibland kände jag mig orolig – för mina beskrivningar av karaktärerna verkade aldrig riktigt stämma med hur Steve ”skapade” dem i spelet. Jag skrev manuset som om jag skrev en roman, så ibland hade jag gett honom en riktigt noggrann beskrivning av karaktären – och sedan såg jag det färdiga resultatet och tja, man blev ju lite konfunderad. Jag brukade säga ”Du, Steve, det här ser ju inte riktigt ut så som jag beskrev karaktären…” och han brukade svara att ”det fungerade bättre med spelmekaniken så här”. Och jag bara ”jaha, okej” och tittade på karaktären som jag hade beskrivit som enarmad – nu hade den åtta armar.

…hur han klarade sig under utvecklingen av ”Limbo of the lost”:
– Det var tack vare min sambo. Hon gav upp allt. Hon jobbade hela tiden, så att jag kunde sitta hemma och arbeta på det här spelet. Så du förstår varför hon inte ens vill ha någonting att göra med den här historien. Hon är äcklad över det som hände. Hon gav upp så mycket – för att jag skulle kunna göra detta. Steven Bovis namn yttras inte i detta hus.

…hur det känns när vi avslöjar att Steve Bovis dessutom stal några ritade dödskallar från ”Diablo II”:
– Åååååh…  *säckar ihop*  Var det SÅ illa? Men vad fan… dödskallar? Jag hade kunnat rita några fucking dödskallar.

Tim Croucher om…

… vem i utvecklingsteamet som hade tid att spela:
– Jag minns när de stulna bilderna började avslöjas. Allting var från sådana spel som Steve gillade. Han spelade mycket sådana spel. Jag och Laurence hade inte tid till att spela, men Steve hade alltid tid… av någon anledning.

… Steve Bovis styrkor och svagheter:
– Steve är extremt bra på att rita. Jag har sett honom rita av saker helt perfekt. Men han verkar inte kunna frammana den där första gnistan, inspirationen. Han verkar inte kunna visualisera någonting nytt i sitt huvud.

… varför han blev utfryst av Steve Bovis:
– Jag jobbade väl inte tillräckligt. Men det var svårt för mig, för jag är en väldigt känslosam människa. Jag är född i fiskarnas stjärntecken, och det är därifrån jag får all min fantasi, för fiskarna är den mest känslosamma delen av zodiaken. Jag vet att det ligger någonting i det där med stjärntecknen, för jag kan känna andra människors stress. Jag känner mig kär när andra i min närhet är kära. Har du sett ”Star trek: The next generation”? Då vet du vem Deanna Troi är. Hon känner vad andra känner. Så är det. Det är skit ibland, för man vill inte känna det. Om någon är väldigt deppad så tar man över de känslorna och mår ännu sämre! Det är inte roligt att vara tvungen att stå i bakgrunden och få reda på att man inte gör ett särskilt bra jobb. Inte när man försöker göra sitt bästa.

Författat den av Johan Martinsson | Extramaterial, Fienden nummer ett |

2 kommentarer till De förlorade citaten

  1. Spelade ni fussball då?

  2. Det är inte lätt att vara i spelvärlden och vara vänner när något som detta sker.
    Bra skrivet!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>